Resetik - Vad du kan göra för att vara en bättre turist, del 1

Resetik och hur du reser på ett hållbart sätt kan tänkas gå hand i hand. Som hållbar turist bör en ta hänsyn till sin omgivning en befinner sig i, respektera lokalbefolkningen och undvika nedskräpning och/eller annan förstörning av den plats en besöker. Här är några tips på hur du kan tänka om du vill öka din resetik och bli en bättre, mer ansvarsfull och även mer hållbar del av turistindustrin.Take nothing but photographs, leave nothing but footprints, keep nothing but memories.

 (Bild: Flickr)

 ·      Undvik att resa all-inklusive.

All-inklusive företag brukar inte ägas av lokala företag utan ägs ofta av företag utanför landet du reser till. Med all-inklusive ingår allt så du behöver inte lämna området för att köpa förnödenheter såsom mat, vatten eller ens souvenirer, vilket också är företagens plan. Detta gör att lokala företag lämnas utanför och kan gynnas inte av att turisterna åker dit. Då de flesta all-inklusive företagen även för mestadels anlitar svensktalande personal lämnar även det lokalbefolkningen utan möjlighet att försörja sig på turisterna och det kan försvåra livssituationen runt omkring all-inklusive destinationerna, detta bidrar inte heller för att förbättra landets eller områdets ekonomi. Ett bättre och ofta mycket billigare alternativ är att bo på ett lokalt hotell, vandrarhem eller tadel av tjänster som Couchsurfing eller AirBnB, där du också får en chans att träffa några från lokalbefolkningen. Jag har själv inte använt mig av Couchsurfer än (skulle göra det i Irland men han ställde in) men jag har varit värd åt en tysk kille som jag sedan tog med på traktorpulling. AirBnB hade jag en kompis i Spanien som bodde via och hon var väldigt nöjd.  

 

·      Handla lokalt

När du skippat all-inklusive hotellen och funnit ett lokalt boende av något slag kan det vara bra att få något i magen. Att gå på en mindre restaurang brukar ofta vara trevligt och om en ger dem en chans brukar de flesta vara väldigt trevliga mot främlingar. Jag älskar att testa olika restauranger när jag reser men det kan kännas i plånboken efter några dar. Beroende på hur du bor och om du har tillgång till kylskåp och kök eller inte så kommer dina matinköp kunna se olika ut. När jag bodde på ett vandrarhem utan kök på Irland en vecka köpte jag ganska spartansk mat bestående av bröd och olika pålägg en inte behöver kyla, frukter och grönsaker samt olika färdigrätter och gick att äta som de var (jag är extremt okräsen i maten och behöver inte mycket för att vara nöjd). Har du däremot tillgång till kök och kylskåp går det att äta precis som vanligt. Sånt går att kolla upp innan du bokar din vistelse.  

 

·      Respektera lokala regler och traditioner

Det här kan kännas som en självklarhet här hemma men när en väl är ute och reser märker en att det inte är en självklarhet för alla. Om du ska besöka en religiös plats eller ett land med en annan religion än din, respektera landets eller platsens klädkoder. Besöker du till exempel ett tempel kan det vara opassande att komma i shorts och linne, även om det för oss är helt normalt. Är landet du besöker starkt präglat av en religion, respektera den och de alternativa klädkoder det innebär. Visa även respekt för landets traditioner och matvanor även om du inte håller med om dem. När jag var i Peru åt de vid bordet intill helstekt marsvin, något som för mig är ett husdjur. Passar inte dessa traditioner behöver du helt enkelt inte delta i dem.

Del två kommer imorgon, stay tooned!

BTW har min kompis Anna också börjat blogga, hon har gjort ett inlägg om hur du reser billigt som du kan läsa här.
// Moa

Kommentarer :

#1: Anna

Du är så smart <3

skriven

Kommentera inlägget här :