En norrskens historia

Hej på er alla glada!

 

För några veckor sedan fick jag nys om att det skymtades norrsken i grannbyarna. Det var jag naturligtvis tvungen att kolla närmare på! Så jag och min kille hoppa in i bilen och for iväg. Väl framme vid en öppen glänta i skogen hittade vi vårt första norrsken. Det var svagt men en bra början. Vi båda har sanna mobil, en Redmi note 10 pro, vilken tydligen hade en väldigt bra funktion kallat Stjärnhimmel vilket var perfekt för att fånga norrsken!

 
Vi åkte runt i över en timme för att hitta den perfekt platsen, men det kom som aldrig. Så vi tog en chansning och åkte ner till ett utkikstorn i en av grannbyarna och där.. Där såg vi något jag aldrig sett innan. 
 
Den svaga gröna hinnan växte sig starkare...

 

Och starkare…

 

Tills norrskenet plötsligt började dansa

 
 
Norrskenet bröts i nyanser av grön och rött och dansade som att de uppträdde bara för oss.

 
 
Det var bland det vackraste jag sett!

Det var som en scen tagen direkt från filmen Björnbröder och jag vart rent tårögd och kände mig så lycklig att fått se detta.

Sedan, lika plötsligt som det kom, ebbade färgerna ut och försvann.

Norrsken eller aurora borealis som det heter på latin, är resultatet efter solvindar som uppstår när solen får ett utbrott. Så slungas partiklar från solens yta mot jorden och när dehär partiklarna träffar jordens magnetosfär och därefter styrs mot jordens poler. Det är därför det är mest sannorlikt att se norrsken ju högre upp i Sverige (eller andra norra delar av jorden) du kommer, eller om du är nära sydpolen eller antarktis då uppstår aurora australis eller sydsken. Denna lilla faktasnutt har jag tagit härifrån.
Har du någonsin upplevt norrsken, eller till och med dansande norrsken? 
 
Ser du vilka stjärnbilder som gömmer sig i bilderna nedan?🤔
 
 
Se till att njuta av naturens under och ha en super dag/kväll eller natt!
 
//Moa 💜

Kommentarer :

#1: Anonym

Vad fina kort

skriven
#2: Anonym

Mycket vackert 😍

skriven

Kommentera inlägget här :