Mystisdag + Boktips

Igår var jag med en kompis och satt hundvakt åt hennes pappa och samtidigt satt vi och pluggade ett tag tills jag kände mig någorlunda färdig för dagen. Jag hade mailat några förintelse-minnesmärken för min uppsats och kände mig som sagt rätt klar för dagen. Så efter det satt jag under en filt med vovven och tittade på The Office tills hennes föräldrar kom hem. Var såååå mysigt när Vilda (hunden) hade lugnat ner sig och låg vid fotänden och mös med mig i deras utesoffa.
 
Det var planerat att jag skulle dit idag igen men då jag råkade somna på soffan efter att ha läst min nya (och enda) favoritbok Hajen av Peter Benchley från 1974, så somnade jag först vid 3 imorse så det blir att plugga hemifrån idag med nära till både soffan och sängen. 
 
Jag har aldrig varit en bokmänniska innan men den här boken har verkligen fångat mitt intresse. Den är både rolig i handlingen och hur den är skriven för att få en djupare förståelse för de tre dimensionella karaktärerna, hajen och miljön omkring dem. Det är också roligt att se vilket språk författaren (eller snarare översättaren) har använt sig av samt hur översättningen är gjord. Till exempel weekenden eller hur vissa av dialogerna funkar perfekt om du direktöversätter dem på engelska men inte lika bra om du säger dem på svenska. 
 
Det är en fängslande och spännande bok jag strakt rekommenderar att läsa!

Kommentera inlägget här :