Bokrecension: Vargbröder av Michelle Paver

Antal kapitel: 32st
Känsliga ämnen: Dödsfall, kidnappning
Originalspråk: Engelska
Översättare: Birgitta Gahrton
Bokförlag: Semic
IBSN: 978-91-552-3640-3
Redan från första bladet kastas läsaren in i en fartfylld resa med målet att besegra ondskan, men inte genom råstyrka och med födda superkrafter utan genom modet och listen en ung pojke besitter. Läsaren får följa den tolvårige Torak som lovat sin döende far att han ska besegra demonbjörnen som attackerat dem och hotar att förgöra hela Storskogen och allt omkring den. Boken utspelar sig på stenåldern och genom bokens gång får läsaren följa Toraks resa genom Storskogen, hur han möter sin trogne klanbroder, vargungen Ulv och den skickliga bågskytten och följeslagerskan Renn och hur han tampas med den hittills olösta gåtan om hur den fasansfulla demonbjörnen ska besegras.
Min reflektion:
I vanliga fall har jag svårt att få upp intresse för en bok och behöver mycket för att hållas kvar och verkligen sugas fast i berättelsen. Den spänningen, mystiken och handlingen fanns i Vargbröder. Lösningen på problemet, svaret på gåtan, gick för mig inte att förutse, vilket gjorde svaret på den allt mer spännande.

Den ende kritik jag har mot boken är att slutet gick väldigt, väldigt fort. Boken är 32 kapitel långt och sluttampen varade inte mer än några kapitel (kapitlen i boken är relativt korta, med några som bara är några sidor långa) och slutet kändes aningen påskyndat. Så när jag läst klart det kändes det som när jag var liten och snabbspolade en VHS eller DVD och jag kände mig nästan förvirrad på vad som hade hänt.

Slutsats:
Vargbröder är en bokserie jag kommer fortsätta läsa så fort jag kan åka och hämta resten av böckerna som finns hos min mor. Allt som allt finns det 7 delar varav den sista kom ut i år (2020) så det finns 6 böcker kvar att se fram emot att läsa. Jag rekommenderar den här boken till främst målgruppen, 9-12 år, men även till de som har ett intresse för stenåldern och vill ha en, dock fictionell, inblick i livet som levdes då. Med det menar jag att boken, även fast den är fictionell speglar en verkligenhet som människorna då levde i, med klaner, hur kläder gjordes, vilken mat som åts samt även kulturella inslag om hur människan levde då.