Italien sommaren 2019

Som jag skrev i tidigare inlägg var Johannes och jag ute på äventyr i somras. Vi flög ner till Italien för att sedan ta tåget upp, det var en väldigt spännande och påfrestande resa, men kul som bara den!
 
Resan började med en tågresa från Östersund till Stockholm, vi skulle av vid Arlanda men av en viss anledning missade vi att kliva av så vi fick åka tillbaka, kostade väl typ 99 kr så det var inte så farligt.
Johannes (även känd som "anledningen till varför vi inte kom av tåget") i början av vår resa.
 
Väl vid Arlanda tog vi ett flyg till Paris och mellanlandade där några timmar, första och enda gången jag varit där, några timmar och en måltid senare bar det av till Italien. Vi kom fram ganska sent och taxichauffören blåste oss på dubbla summan hotellet hade lovat oss för att det "nattpriset" tydligen, försöka få svar från hotellet morgonen efter men det var någon arrogant gubbe som inte hade lust att hjälpa till som jobba då, så så fick det bli.
 
Väl i Italien åt vi glass, åkte till Pompeji och tittade på ruinerna vilket var väldigt intressant faktiskt, jag är intresserad av antika saker och ruiner så det föll mig väl i smaken. Det var intressant att gå runt i ruinerna efter staden och tänka på hur människorna där levde och hur de helt plötsligt inte... levde... längre.
Den lilla staden var fylld med stora pelare efter byggnder, vackra målningar på väggarna och underbara marmor(tror jag)golv i fina mönster.
 
Som ni kan se på bilderna var det extremt soligt och väldigt varmt, dessutom tog vårt vatten slut så vi försökte fylla på vid en gammal vattenkran vi hittade men vattnet smakade väldigt... konstigt, så jag fick klara mig utan, Johannes drack det dock.
 
Efter en solig och äventyrlig dag på Pompeji gick vi som sagt även på ett musseum som jag inte kommer ihåg namnet på.
Vasen påminde mig om vaserna man ser i filmen Herkules, jag vet att Herkules utspelar sig i Grekland men stylen var väldigt lik, kan tänka mig att Herkules föreställs ha utspelat sig under samma tid som vaserna gjorts. Helt otroligt att titta på och tänka sig att människor har gjort dessa förhand för utan moderna redskap och att den dessutom har överlevt tidens gång.
På det här musseumet visade det sig även att antikens Italien var faschinerad av det manliga könsorganet, vilket det fanns många skulpturer samt smycken så som örhängen och halsband av. De bilderna inkluderar jag dock inte här.
 
 
Förutom det jag beskrivit ovan åkte vi vattencykel men jag hade tyvärr inga bilder på det, de är på Johannes telefon. Så nedan ser ni några bilder från semestern och som sagt det var extremt varmt hela tiden.
Så var det dags att planera resan hem (vi visste bara några ställen vi ville stanna på, men blev att vi fick skynda oss lite hem). Snälla, notera hur brun mina ben är!!😍Trots att det knappt gick att vara ute och jag fick mycket mindre färg än vad jag önskat. Det här är en av mina favoritbilder från resan.
Påvägen hem stannade vi på ett hotell i Schweiz (tror bilden är tagen där) och sedan stannade vi en dag i Amsterdam.
 
Hoppas ni tyckte det var roligt att läsa om våran resa! Kommentera gärna Er favoritresa eller drömresa. Kan vara skönt att drömma sig bort lite i Corona-tider..
 
Ha det bäst! 😘
 
 

Kommentera inlägget här :